Att läsa på olika sätt, arbetsområde i svenska år 4
Tidsplan: 4 veckor (v.3-6)
Syfte:
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
• läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
Centralt innehåll
I årskurs 4–6
Läsa och skriva
• Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Ur lgr 11, skolverkets kursplaner
Konkreta mål
Eleven ska lära sig att:
sökläsa
översiktsläsa
djupläsa
lustläsa
förstå när det passar att läsa på dessa olika sätt
Eleven ska bli uppmärksam på sig själv som läsare
Undervisning
Vi kommer att arbeta i läroboken Maskot aktiviteter 1 med kapitlet Läsa. Vi kommer att samtala om och diskutera kring olika lässtrategier tillsammans.
Bedömning: Läraren kommer löpande att bedöma elevens förmåga att ta till sig undervisningen och tillämpa det hon/han har lärt sig utifrån de konkreta målen.