Välkommen till 4C:s egen blogg. Här kommer du att kunna ta del av klassens arbete under läsåret. Vare sig du är elev, förälder eller annan intresserad önskas du en trivsam stund.
Målplanering för arbetsområde medeltiden, år 4 vecka 13-18
Övergripande mål och riktlinjer
Skolan skall ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
• kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Syfte
”Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på historia och bidra till att de utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial och möten med platser och människors berättelser. Eleverna ska genom undervisningen även ges förutsättningar att utveckla förmågan att ställa frågor till och värdera källor som ligger till grund för historisk kunskap. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar. ”
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll
• Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
• Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.
• Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden , stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
• Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
Ur skolverkets läroplan och kursplaner, lgr 11
Konkreta mål
Du ska känna till:
* hur kristendomen växte fram i Sverige och hur religionen påverkade människorna och samhället
* vad det innebar att leva i kloster
* Heliga Birgitta, Birger Jarl och Magnus Ladulås och vad de är kända för
* hur det var att leva i en medeltida stad och hur man bedrev handel
* vad det fanns för lagar och straff
* vad en källa är
Du ska kunna berätta om:
* pesten och dess smittvägar
* de fyra stånden och vad som kännetecknade dem
* hur det var att leva som riddare
* likheter och skillnader mellan vikingatiden och medeltiden
Du ska utveckla din förmåga att:
• arbeta självständigt
• ta ut viktig fakta ur olika källor
• jämföra historisk tid med nutid
Undervisning
Vi kommer att ha genomgångar, titta på film och läsa faktatexter. Vi kommer att resonera tillsammans om historiska företeelser, göra jämförelser och dra slutsatser. Vi kommer även att besöka Björklinge kyrka för att se vad den kan berätta om medeltiden.
Tillämpning/bedömning
Du kommer att arbeta efter en arbetsgång. Målet är att du ska göra en egen faktabok om medeltiden. Vi kommer att bedöma innehållet i din medeltidsbok utifrån de konkreta målen och hur väl du har följt arbetsgången.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)