Målplanering i arbetsområde STAVNING, år 4 v.15, 17, 18

Syfte
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• formulera sig och kommunicera i tal och skrift
• urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

Centralt innehåll
I årskurs 4-6
• Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med sambandsord.
• Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
                                                                           Ur skolverkets kursplan i svenska lgr 11

Konkreta mål
Du ska kunna stava olika ord med j-ljud, s-ljud, ä-ljud, å-ljud samt dubbelteckning.

Du ska kunna använda dig av metoden att lyssna till om första vokalen i ett ord är lång eller kort för att veta om det är dubbelteckning eller ej.

Du ska känna till de sätt man kan stava olika ljud på (j-ljud, s-ljud, ä-ljud och å-ljud).

Du ska utveckla din förmåga att stava.

Undervisning
Läraren kommer att undervisa om olika sätt att tänka kring stavning. Du kommer att jobba i läroboken Steg i svenska med kapitlet om stavning samt göra andra övningar individuellt och i grupp.

Tillämpning/bedömning
Vid några tillfällen under arbetsområdets gång kommer du att få skriva diktamen där ljud som vi jobbat med finns med. Läraren kommer att bedöma hur väl du tagit till dig undervisningen.