Målplanering i nordiska språk, år 4 v. 21-23

Syfte Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
• läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
• urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

Undervisningen ska även bidra till att eleverna får möta och bekanta sig med såväl de nordiska grannspråken som de nationella minoritetsspråken.


Centralt innehåll
Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionala skillnader i talad svenska. Några kännetecknande ord och begrepp i de nordiska språken samt skillnader och likheter mellan dem. Vilka de nationella minoritsspråken är.
                                 Ur Skolverkets kursplan i svenska, lgr-11

Konkreta mål
Du ska utveckla förmågan att:
• förstå skriven danska och norska
• förstå talad danska och norska

Du ska känna till:
- vilka de nordiska språken är samt hur de vuxit fram
- några skillnader och likheter som finns mellan de nordiska språken
- vilka de nationella minoritetsspråken är

Undervisning
Vi kommer att lyssna och läsa texter på de nordiska språken. Läraren kommer att undervisa om hur språken vuxit fram. Vi kommer att titta på likheter och skillnader i språken. Med utgångspunkt i ett häfte ska vi jobba med olika uppgifter, främst i danska och norska.

Tillämpning/bedömning
Läraren kommer att bedöma hur väl du når upp till de konkreta målen för arbetsområdet. Det sker löpande, muntligt och skriftligt, men även utifrån arbetshäftet.