Skrivprojekt i svenska år 4 v.48-51 Pennvässaren
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
– utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra.
– utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan,
– utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimuleras till att reflektera och värdera,
– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,
– genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,
Ur Skolverkets kursplan
Vi kommer tillsammans att skriva mycket och på olika sätt. Vi kommer att jobba med grunderna kring hur en berättelse byggs upp för att det ska bli en intressant berättelse. Vid ett tillfälle kommer vi att titta på en film och prata om den. Vid slutet av arbetsområdet kommer du att få skriva en längre berättelse.
Konkreta mål:
Du ska utveckla din förmåga att skriva berättande text
Du ska utveckla din fantasi och lust att skapa tillsammans och enskilt
Du ska utveckla din säkerhet i att använda skrivreglerna:
- stor bokstav och punkt
- fullständiga meningar
- talstreck när någon säger något
Du ska utveckla din förmåga att läsa olika typer av texter och reflektera över dem
Läraren kommer att undervisa om:
- vägar till att skapa intressanta berättelser
- hur olika skrivna texter är uppbyggda
- skrivregler
- hur en film är uppbyggd
- hur man kan göra en filmanalys
Förväntningar på dig: Att du gör ditt bästa, följer instruktioner och använder tiden på bästa sätt.
Bedömning och examination: Läraren kommer att bedöma hur väl du når upp till ovan skrivna mål. Det kan du visa under hela arbetsområdets gång. Vid slutet av arbetsområdet kommer du att skriva en längre berättelse där du ska visa att du tagit till dig undervisningen.