Målplanering i BILDANALYS, svenska år 4 v.9-11

Syfte
Undervisningen i svenska ska syfta till att eleverna utvecklar sitt tal- och skriftspråk så att de vill, vågar och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.


Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förmågan att
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,


Centralt innehåll
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier, samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
                                                                     Ur Skolverkets kommande kursplan i svenska. Lgr 11



Konkreta mål
Du ska utveckla din förmåga att:
• läsa/tolka bilder
• uttrycka dig personligt, muntligt och skriftligt – dela med dig av egna tankar och känslor kring bilder

Du ska bli mer uppmärksam på bilder runt omkring dig och vad de berättar.

Ord att kunna förklara
association    fokus    komponering    symbol

Undervisning
Läraren kommer att undervisa kring bilder och om hur du kan lära dig att läsa dem. Vi kommer att titta på många bilder tillsammans och samtala om vad de kan berätta. Enskilt och i grupp kommer du att få göra olika övningar kring bilder.

Bedömning/tillämpning
Du kommer att få göra en enkel bildanalys där läraren bedömer din förmåga att tolka bilden utifrån din egen upplevelse.