Målplanering i arbetsområde BRÅK i matematik, år 4 v.13-17

Syfte
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang, och
• använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centralt innehåll
I årskurs 4-6
Taluppfattning och tals användning
• Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
• Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
                    Ur Skolverkets läroplan (lgr 11) och kursplan i matematik



Konkreta mål
Du ska:
- kunna läsa och skriva bråk, ex.1/2 – en halv, 1/4 – en fjärdedel
- kunna avläsa bilder av bråk
- veta hur många delar det går på en hel
- kunna storleksordna bråk

Du ska utveckla förmågan att räkna med andelar i bråk i olika typer av uppgifter.

Du ska utveckla förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra, med att lösa matematiska utmaningar.

Undervisning
Läraren kommer att undervisa kring grunderna i bråk. Vi kommer att göra många uppgifter tillsammans, både kring grundläggande bråktal och problemlösning. Du kommer enskilt och i par att lösa uppgifter kring bråk, dels i Matteborgens kapitel 9 samt uppgifter som läraren ger dig.

Tillämpning/bedömning
Du kommer att få visa vad du lärt dig genom att göra diagnosen i Matteborgen. Läraren kommer att vara uppmärksam på hur du tar till dig undervisningen och tillämpar det du lärt dig, både muntligt och skriftligt. Tänk på att läraren endast kan bedöma det du visar att du kan.