De två sista lektionerna på onsdagar kommer vi att jobba med ett spöktema. Målet är att eleverna i grupp ska göra en digital berättelse i Movie maker. Vi ska skanna in bilder som elevern gjort, spela in ljud och lägga till musik. Allt grundat i en spökberättelse som de ska skriva. Igår samlade vi tillsammans på spökord och tittade på ett reportage om när två barn besökte sveriges mesta spökhus. De sov över där men blev inte väckta av något spöke. De var lite besvikna. Som uppdrag till nästa onsdag har eleverna att leta fram musik som är spöklik. Det blir spännande att höra vad de funnit.
På SO:n har vi kommit igång med Sverige. Den här veckan har vi pratat om var människor i Sverige har valt att bo och varför. Vi har konstaterat att Sverige är ett ganska stort land i Europa, men att det inte är tätbefolkat. Vi jämförde med Holland och Bangladesh, där det verkligen är många människor på liten yta. Igår fick eleverna göra prickar på 1 dm2 (som ska föreställa 1km2) för landskapen i Sverige. Om man delar ytan med antalet invånare kan man se hur tät/glesbefolkat det är. Lapplands ensamma prick mot Upplands 96 prickar talar sitt tydliga språk. Det är härligt att se hur uppmärksamma och nyfikna eleverna är. Att de reflekterar över nya saker som vi tar upp och drar egna slutsatser är, tror jag, bästa sättet att lära för livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar