I onsdags var det så dags för föräldramöte. Jag tänkte i korthet återge vad som togs upp. Rektor Catharina Swedman presenterade sig, liksom Carina Engblom som har eleverna i engelska. Hon kom överens med de föräldrar som var på plats att hon ska maila hem glosorna varje måndag. Hon berättade även att förutom glosor så har eleverna en text att läsa på varje vecka. Om man som förälder har någon fråga till Carina kan man maila henne. Christina Thorstensson, speciallärare, presenterade sig. Hon jobbar med elever som har behov av särskilt stöd i framför allt svenska och matematik. Idrottslärare Pernilla Söderqvist informerade om idrotten. Idrottsschemat ligger på skolans hemsida utifall att den egna lappen tappats bort. Just nu gäller utomhusidrott, orientering. Senare i vinter kommer eleverna att åka skridskor. Det kan vara bra att se över förrådet hemma. Ingela Lejonclo var sist ut att presentera sig. Hon har jobbat som assistent i klassen förut och känner alla eleverna. Hon finns med vissa lektioner under veckan.
Jag, Christine, berättade om klassen och att det fungerar bra med ämneslärarsystem. Vi har inte tidigare haft det i år 4 så genomgående. Det är en trygg och kreativ klass. Att det endast är 19 elever i klassen är positivt; då finns mer tid att se varje elev. De målplaner som skickas hem ger föräldrar en möjlighet att kunna ta del av vad eleverna jobbar med just då. Målplanerna ligger till grund för de skriftliga omdömena. Tanken är att målplanerna även kommer att läggas ut på hemsidan. När det gäller mailkontakt mellan skola och hem litar jag på att föräldrar hör av sig om ingen information syns på ett tag - annars tänker jag att informationen går fram. Jag tog också upp att det kan vara knepigt ibland med hur man uttrycker sig via mail ex. när något inträffat på skolan mellan elever eller om det gäller en enskild elev. Även om man som lärare försöker uttrycka sig på bästa sätt vet jag att det kan tolkas olika. Min önskan är att föräldrar hela tiden ska tänka att skolan har elevens bästa i fokus. Får man som förälder ett mail, som gäller ens eget barn, inte massutskick alltså, är det bra om man sänder iväg ett kort svar. Att det inte är klassläraren som har eleverna hela tiden innebär att det ibland händer saker med elever och mellan elever som inte når klassläraren förrän senare. Den lärare som har eleverna ansvarar för att lösa konflikter som uppstår eller så lämnas det till klassläraren snarast. Föräldrar blir informerade när vi lärare bedömer att det behövs. Jag är av den uppfattningen att hemmet ska vara informerat om vad som händer och sker i skolan. Det känns viktigt, framför allt för elevens skull.
Föräldrarna på mötet fick sedan möjlighet att uttrycka vilka förväntningar de har på sina barn. Allt det antecknades på activ boarden och kommer att printas ut så eleverna får ta del. Ibland är det bra att man som lärare känner att man har föräldrarna i ryggen, att skola och hem är överens.
Skolans likabehandlingsplan presenterades i korthet. Den har fokus på diskrimineringsgrunderna utifrån diskrimineringslagen och skollagen. Diskriminering, kränkningar och mobbing är sådant som skolan jobbar förebyggande för att förhindra. När elever blir utsatta har skolan en plan för att komma tillrätta med det. Om man som förälder vill ta del av skolans likabehandlingsplan i sin helhet återfinns den på skolans hemsida.
Till klassföräldrar utsågs, enligt principen en uppifrån - en nerifrån klasslistan, Amandas föräldrar och Alvas föräldrar. Vad de gör av sitt klassföräldraskap är upp till dem. Att delta på skolrådets möten för klassföräldrar är det enda som man förväntas göra från skolans sida. Någon förälder berättade att eleverna hade pratat om att de ville ha ett disco. Framtiden får visa hur det blir.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar