Varje måndag morgon gör eleverna en planering över veckan tillsammans med mig. De har en planeringsbok där veckans dagar finns och en översikt gällande ämnena. Vi pratar igenom veckan och fyller i. Under veckan är det tänkt att eleverna ska skriva dagbok när det är läge, för att sedan utvärdera veckan på fredagen. I fredags glömdes det bort så vi fick börja den här veckan med att utvärdera förra veckan. Eleverna ska då tänka efter vad de lärt sig i de olika ämnena samt skriva veckans bästa och veckans sämsta. Jag tror att det här blir en viktig bok allt eftersom terminen lider. Tanken är att deras lärande ska bli mer synligt för dem själva. Att ta sig tid att fundera över vad man verkligen lärt sig kan också öka motivationen att lära sig mer - under förutsättning att eleven känner att hon/han gör framsteg.
Vi jobbar just nu med att få det lugnt i korridoren efter rast, att eleverna ställer upp beredda att gå in. En elev föreslog att de skulle ställa upp utomhus istället. Ett bra förslag. Jag hoppas och tror att klassen ska klara det utan att ställa upp utomhus. Det är egentligen ganska enkelt, man håller i bollarna, man busar inte, skriker inte. Jag vet elever som tycker att just korridorsituationer är jobbiga om det är höga ljud och knuff och gruff. Jag är av den bestämda uppfattningen att alla ska känna att de har en plats i korridoren där de kan stå utan att bli knuffad eller störd. Det är en rättighet, att ha ett utrymme omkring sig där ingen ska inkräkta. Klassen har kommit en bit på väg. Om det är en lugn klass som går in i klassrummet får lektionen en annan start än om det är stökigt i ledet och upptrissat. All tid är värdefull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar