onsdag 2 mars 2011

Godislektion mitt i veckan

 Idag var det dags att börja redovisa landskapen. När Amanda visade sin plansch och berättade om Småland passade hon på att bjuda på polkagrisar. Det var minst sagt uppskattat. Det är mysigt att besöka polkagristillverkare i Gränna, känna doften av nygjorda polkagrisar och kanske få se när de tillverkas. Det är ett hantverk.
 När det så blev Rebeccas tur att presentera Jämtland fick klassen smaka på choklad från Åre Chokladfabrik. Handgjord choklad, riktigt, riktigt god! Besöker man Åre kan man besöka fabriken och inhandla choklad.

Här nedan visas ytterligare några planscher som blivit klara. Det är verkligen glädjande att se hur noggranna alla är med det de gör. Planscherna är inbjudande och välgjorda. När vi jobbar med landskapen är det arbetsglädje och kreativitet i luften. Då är suckarna långt borta till skillnad från när det är läsförståelse, vilket vi har på onsdagar. Vi har haft paus från det några veckor så tröskeln var idag extra hög. Många elever upplever det motigt att jobba med text och frågor, även om de någonstans inser att de har nytta av det. Nu jobbar vi med läsförståelse på olika sätt i olika ämnen varje dag, men på onsdagar är det Läsförståelseboken som gäller en lektion. Frågorna är uppdelade i faktafrågor, läsa mellan raderna-frågor och mer tänkafrågor. Det är viss utmaning för de flesta eleverna. Jag tänker att det ibland kan vara bra att göra sådant man inte känner så stor lust till - då märker man skillnad när lusten finns där- eller när man inte ens tänker på att man lär sig eftersom det också är stimulerande.

Idag var det också dags för problemlösning. Eleverna ställdes inför två olika problem som de tog sig an med fullt fokus. Att göra antaganden behöver de öva på eftersom man sällan kommer fram till rätt svar utan att prova sig fram. Alla elever som tror sig ha funnit en lösning vill visa och få bekräftelse. De vill hinna göra det innan vi tar lösningen gemensamt. Det är bra. Då övar de sig på att uttrycka hur de tänkt för att nå fram till ett svar. Matematik är så mycket mer än tillrättalagda övningar med givna räknesätt och faktiska svar. Att tvingas tänka själv är utvecklande för lärandet.
              Sabinas plansch om Dalarna med björnpark och tomtar.

            Julias miniplansch om Södermanland med Gröna Lund och näckros.

             Alvas plansch om Västerbotten, med guldtackor och västerbottenost.

           Viktorias plansch om Gotland, presenterat i form av tavlor.

       Carls plansch om Hälsingland, med hälsingehambo och bandy.

Rebeccas plansch om Jämtland med Storsjöodjuret och egen flagga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar