Nu är vi igång med NO-arbetet kring SYN och HÖRSEL. Vi har läst och pratat tillsammans, tittat på delarna i ögat och gjort några små experiment. Det ni kan se nedan är Carls spindel som hamnar i spindelnätet om man snurrar på gummibanden. Ögat registrerar det som en bild när det går undan. De flesta eleverna har funnit blinda fläcken och vet också vilket öga som är dominant hos just dem. Jag uppmuntrar eleverna att gå ut på webbmagistern och öva på ögats och örats delar. Där tas det upp några fler delar än vad de förväntas kunna, men det är aldrig tokigt att lära sig mer än man måste.
I matematiken har vi nu kommit in på skala. Det är grundläggande delar vi jobbar med, men oerhört viktigt att ta till sig det för att förstå fortsättningen, kunna bygga vidare. Det vi gjort tillsammans, flera övningar, handlar om att se hur många av den ursprungliga figuren som skulle rymmas i den nya figuren om man ex. gör en förstoring i skala 2:1. Spontant tänker många att det blir två som ryms, men om alla sidor i en rektangel förändras (blir dubbelt så långa), så ryms det faktiskt fyra stycken. På samma sätt vid förminskning - hur många av den nya figuren som skulle rymmas i den ursprungliga. Vi kommer att jobba ytterligare med det här; alla behöver det. Jag tycker om att ha gemensamma genomgångar med klassen, där alla tänker till. Det är lätt att matematik blir ett ämne där eleven sitter med näsan i boken och fokus blir på antal tal. Självklart ska eleverna jobba själva också, för att prova på egen hand och nötningsträna, men för att klara det behövs gemensam undervisning. I 4C är det tydligt att de uppskattar när vi gör saker hela klassen - kanske känner de att de då klarar att jobba på egen hand?
Några ytterligare planscher om landskapen i Sverige:
Här ser ni Tuvas plansch om Bohuslän.
Här ser ni Oscars plansch om Öland, med Långe Jan och Långe Erik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar