måndag 4 april 2011

Äntligen, äntligen - välkommen vårsol och knoppar!

Ska vi våga tro att våren nu är här på riktigt? Att vi slipper bakslag med många minusgrader och ymnigt snöfall? Att se krokus och snödroppar lysa från husväggar är tydliga tecken på att naturen är på gång. Härligt! Fler och fler plockar fram sina cyklar och vinterdäcken packas undan. På skolgården är det tydliga vårtecknet att kulspelandet sätter igång. Just nu är det aningen tuffa förutsättningar eftersom gruset ligger tjockt fortfarande. Kulorna rullar inte riktigt som man vill. Eleverna ser fram emot att skolgården ska sopas ren från allt grus så att vaktmästaren kan fylla i alla King-rutor med färg runtomkring.


 Förra veckan startade vi upp med bråk. Det är något nytt som eleverna verkar tycka känns ganska enkelt så här i början. Idag vek och klippte vi i färgade papper, olika bråktal. Sedan fick de spela spel - målet var att fylla ett helt papper med olika bråktal. Tärningens tal blev olika bråktal. Om någon hade kommit in i klassrummet den stunden tror jag att hon/han hade kunnat känna engagemanget som fanns. Alla blev mycket tydligt medvetna om att en sextondel är betydligt mindre än en halv. Målet var självklart att alla skulle få en tydlig känsla av delarnas storlek. Imorgon fortsätter vi ta ytterligare steg i bråkens värld.


Onsdagens morgon var klassrummet ett experimentrum. Vi hade 8 stationer med experiment som alla hade med ljud att göra. Den klassiska muggtelefonen, få toner ur flaskor med olika mängd vatten i, att göra en panflöjt av plaströr och fundera hur stränginstrument fungerar, var delar av experimenten. Det var en uppskattad aktivitet, där eleverna samarbetade två och två. De skulle göra en hypotes och sedan undersöka om den höll.

Vi har börjat klura på när man använder de och dem. Flera av eleverna är tydligt vilse och använder de och dem lite hur som helst. Andra elever använder dom hela tiden. Som språklärare ser jag hellre det senare än det första. Egentligen finns ju inte ordet dom i den bemärkelsen. En dom är något som hör ihop med domstol, fängelsedom och domare. Att lära sig se vem som är aktiv i en mening (subjekt) och vem som är passiv (objekt) kräver att man börjar reflektera över det skrivna och vad som händer i en mening. Jag förväntar mig inte att alla elever kommer att bli stensäkra på de och dem efter att vi jobbat med det några tillfällen. Däremot räknar jag med att de framöver är mer uppmärksamma på hur de använder de/dem/dom. Små steg tas mot kommande mål.

Fick idag tips av en kollega om en innehållsrik sida väl värd ett besök. Ska själv ut och botanisera i den när tid gives. Kanske finns där bra sidor för att lära sig spännande saker?

http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/AllDocuments/05124F9970736D44C1256EF5003B7C40

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar