torsdag 28 april 2011

Vad vi jobbar med just nu

Den här veckan har vi börjat med multiplikation i matematiken. Det steg eleverna ska ta handlar om att kunna multiplicera med 10, 100 och 1000, att de ska kunna ställa upp i multiplikation, då även med minnessiffra. Jag märker att eleverna ser fram emot att lära sig hur man gör. Det är en förmån som lärare att ha förväntansfulla elever som tydligt visar nyfikenhet och lust att lära. En elev sa häromdagen: " Tänk att man kan lära sig så mycket på så kort tid!" Det var när vi hade genomgång i att multiplicera när man har med nollor. Han kände, precis som jag hade hoppats, att wow, var det så enkelt. Det mesta i matematiken handlar om att se mönster och förstå samband. I grunden måste en förståelse för tals värde finnas - och sen kan man bygga vidare. Nästa vecka kommer vi in på divison. De ska då få lära sig kortdivision, ett sätt att räkna som helt enkelt är mycket bra när man ska dela tal. När jag lärde mig divison var det genom liggande stolen. Då skulle man hålla koll på flera olika moment - det behöver man inte i kortdivison. Att känna sig trygg med multiplikationstabellen är en stor tillgång när man ska jobba med multiplikation och division. Alla elever som vill har fått en multiplikationsruta som de kan använda om tabellkunskapen tryter. Tabellträning är en sak, att lära sig metoder en annan.

Vårt arbete med medeltiden fortsätter. Eleverna skapar sida för sida i sin medeltidsbok. Igår pratade vi om pesten, orsaker och konsekvenser. Att god hygien och att hålla rent omkring sig är en nyckel till att hålla sjukdomar borta vet vi idag. Om man inte ens visste vad bakterier var för något, är det förståeligt att man skapade egna förklaringar till sjukdom. Tänk att människor till och med brändes på bål, anklagade för att ha förgiftat brunnar och sjöar! Imorgon ska vi prata och läsa om hur samhället var uppdelat, i fyra stånd och de som blev över. Inga trälar fanns längre i Sverige på medeltiden, men alla platsade inte i något stånd. Alltid när jag undervisar om detta funderar jag på hur vårt samhälle ser ut idag. Vi kanske inte har en lika tydlig, och absolut inte en lika uttalad och accepterad uppdelning - men visst finns det än idag. Ingen är dock skattebefriad, som adeln var, och målet är väl att alla ska vara lika inför lagen? Det är roligt med klassen, för många delar med sig av sina egna reflektioner kring det vi läser. Det är då det bästa lärandet sker, när eleven reagerar på det som vi jobbar med. Egna associationer, egna tankar sätter igång processer. Kunskaper går inte att tvinga in - eleven måste vara med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar